Pěstujte pravidelnost učení

28.01.2020

Je Vaše dítě jedničkář a nic pro to nemusí dělat? To se ale může rázem změnit. V jednotlivých ročnících přibude učení a už možná nebude stačit jen to, co si dítě zapamatuje ve škole. Než budete řešit podobnou situaci, zkuste jí předejít. Naučte své děti myslet na jejich povinnosti. Vypěstujte u dětí pravidelnost tak, aby před testem netrávily hromady času v knížkách.

Je to jako s ostatními povinnostmi, za něž je ideální předávat dětem zodpovědnost co nejdřív. Buďte jim na blízku, potřebují-li poradit, vysvětlit, přezkoušet, povzbudit. Nedělejte to ale za ně. Už je to nějakou dobu, co jste opustili své školní lavice, tak se do nich nevracejte a nemějte pocit, že jsou to Vaše úkoly a známky.

Děti od 3 let jsou schopny zvládat drobné úkoly. Mnohdy je k tomu však z důvodu naší pohodlnosti nepouštíme a raději to uděláme za ně. Ať už kvůli rychlosti nebo estetice. Pak ale přijde škola a co dál?

Děti od 2. třídy by si už pomalu měly začít myslet na své úkoly samy. To neznamená, že je v tom necháte plavat, a pak zjistíte, co vše Vaše dítě neumí nebo nedělá. Předávejte proto zodpovědnost, ale nenápadně mějte vše pod dohledem. Ideální je pokud děti vědí, co mají ten daný den za povinnosti. Mnohdy se totiž rozčilujeme a děti neustále napomínáme: Ty to ještě nemáš? Jak to, že jsi to nepřinesl(a)? Proč tady lelkuješ? Pokud to ale nemají v sobě, je potřeba jim pomoci. Vlastně tím pomůžete sami sobě.

I my dospělí na spoustu věcí zapomeneme, pokud si úkoly nepoznačíme. Naučte děti mít v povinnostech systém.

Děti musejí vědět, co je daný den čeká. V jejich věku se více méně povinnosti stále opakují dle rozvrhu ve škole. Pokud začnete hned v první třídě, úkolů jistě nebude tolik. Díky pravidelnosti však budou vědět, že udělat si úkoly nebo si přečíst pár vět v knížce je zkrátka potřeba. Každé dítě je jiné, proto některé to budou dělat s nadšením, jiné se budou rozčilovat. Pomoci Vám může nástěnka, kde své povinnosti dítě uvidí nebo tabule RE-KIDS, díky které už nebudete muset povinnosti svých dětí nosit ve své hlavě.

Tipy pro úspěšné studium,

které se mohou lišit dle rodin a jejich životního stylu, příchodu domů a mimoškolních aktivit dětí.

  • Bezprostředně po škole má mít dítě volno, ať už na svačinu, odpočinek či krátkou hru.
  • Učit by se mělo nejdříve náročnější předměty,
  • Časová jednotka učení by neměla přesáhnout 30 minut, poté následuje přestávka.
  • Školní povinnosti není vhodné nechávat na pozdní večer, ideálně 30-60 minu po příchodu domů.
  • Vyzkoušejte, co se dítě naučilo, zjistíte, jak efektivně je dítě schopno si v daném čase látku zapamatovat.
  • Pokud dítě potřebuje při učení pomoci, zapojte do učení uši, oči případně i pohyb, ať zjistíte co Vaše dítě preferuje a co mu pomáhá.
  • Po splnění povinností má mít dítě právo na volno dle svých představ.

Pokud i přesto, že je Vaše dítě zodpovědné, plní si své úkoly, připravuje se do školy, nejsou jeho školní výsledky podle Vašich představ, zkuste se zamyslet, co je pro život Vašeho dítěte důležité. Samé jedničky či vyznamenání, ale v budoucnu frustrovaný člověk, který chtěl svým rodičům dělat radost a tak tráví čas učením více než je zdravé nebo dítě, které je šťastné a svůj den má naplněno kromě školních povinností i sportem, zábavou a chvíli třeba jen lelkováním. Odhadněte schopnosti Vašeho dítěte a podle toho k němu přistupujte. Nikde není psáno, že jedničky dětem zaručí úspěch a spokojený život.